Ierland - 5 en 6 januari 2016 - Reisverslag uit Ballymoney, Ierland van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu Ierland - 5 en 6 januari 2016 - Reisverslag uit Ballymoney, Ierland van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu

Ierland - 5 en 6 januari 2016

Door: Karin Verhagen

Blijf op de hoogte en volg Karin

07 Januari 2016 | Ierland, Ballymoney

Dinsdag 5 januari 2016
Heb in Dublin al veel gezien - zo groot is de stad ook niet. En aangezien het stevig regent, de dag grotendeels doorgebracht met lezen. Het boek 'Ik reis alleen' is uit. Toepasselijk, ware het niet dat in dit boek 6-jarige meisjes worden ontvoerd en vermoord, ahum.
Over alleen reizen gesproken. Ik krijg vaak de opmerkingen 'knap', 'stoer', etc. Mijn vuurdoop was uiteraard het reizen en werken in Nepal. Verder ben ik alleen in Sri Lanka, USA, Jordanië, Stockholm en nu dus Ierland geweest. Heb ik geen vrienden? Jawel hoor :-) Zielig? Ik vind van niet en ik houd me niet bezig met wat anderen van me vinden. Natuurlijk is het leuk om de (voor)pret met iemand anders te beleven. En ja, bij vlagen is het best spannend. Alleen een restaurant of bar binnengaan, je weg alleen vinden etc. Maar het geeft voldoening als het lukt en je legt eerder contacten. En niet te vergeten - je kunt doen waar je zelf zin in hebt. :-) En in dit geval de hele dag lekker lezen dus. Aan het einde van de middag was het tijd voor een snack en een glaasje bier. Ik had mijn zinnen gezet op een restaurant in Chinatown maar kreeg het niet gevonden. Ondanks de paraplu waren mijn jas, schoenen en broek zeiknat. Dus een pub in voor fish and chips. Een biertje was zo geregeld, de ober zag blijkbaar dat ik toe was aan een groot formaat, *cheers*.
Op tijd naar bed want morgen om 6.00 uur is het tijd voor de volgende trip!

Woensdag 6 januari 2016
Early breakfast en een kwartiertje wandelen om met Extreme Ireland op pad te gaan. In een compacte bus en met select gezelschap op naar het Noorden. Er staat vandaag een dagje UK op het programma. 'UK?', hoor ik je denken? Jawel, dames en heren. 6 counties in Noord-Ierland zijn Brits. Daar komt de al 700 jaar durende strijd vandaan. Een united Ierland maar dat willen ze in het Noorden niet. Zij moeten niets hebben van Ierland, en dat is nog zacht uitgedrukt.
Een echte grensovergang is er sinds eind jaren 90 niet meer maar een bordje en een andere kleur streep op de snelweg moet dit aantonen. Geen Iers op de verkeersborden en een andere munteenheid, de sterling. Ik vind het apart - 1 eiland met geen saamhorigheid.
Maar goed, ik vergeet bijna 'sarah', de reisleider/chauf. Op Connell Street in Dublin staat een tientalle meters hoge, smalle witte piek. Het was half 7 's ochtends en ze gaf aan dat de Ieren deze piek bijnamen hadden gegeven zijnde: 'Stiffy on the liffey' en 'erection on the intersection'. Ze had het hekel aan het 'bloody traffic in Belfast' en na een 4e trip in een week kon ze een beetje snappy worden. En dit alles met een geweldig Iers accent. I love Sarah, haha.

Enkele weetjes over (Noord-)Ierland:
- Liam Neeson komt er vandaan en is een promotor van dit gebied.
- De Titanic (je weet wel die van Kate en Leonardo ;-)) is hier gebouwd.
- Er zijn 300 kasten in Ierland.

De dag was lang, intensief en fantastisch! Na de cliffs dacht ik dat het niet beter kon worden. De route ving aan naar Belfast. Vanaf Belfast via de kust verder naar het Noorden. Prachtige kustdorpjes, groen en schapen. 1e stop was de Carrick-a-Rede rope bridge. Samen met een Amerikaans en Kroatisch meisje togen we via een fikse wandeling naar de bridge. De bridge was de afgelopen 4 dagen dicht geweest en nu voor het eerst weer open. Te veel wind en regen maakt het gevaarlijk. Niet meer dan 8 mensen mogen er tegelijk op. Ik was al een beetje draaierig van de lange kronkelige kustwegen en Sarah had een loden voet op het gaspedaal. De steile stalen trap leidde naar een gekantkloste brug met overdwars houten plankjes naar een eilandje. En daaronder? Op de foto misschien niet goed te zien - een enorm diep ravijn met een een kolkende zee met wit schuim. Ja, afhaken komt niet in mijn woordenboek voor. Met verstand op nul op de wiebelige brug achter een paar mensen aan met mijn blik vooruit gericht. Meerdere mensen op zo'n touwding maakt dat het alle kanten op schudt. Mijn hartslag ging skyrocket! Even genoten van het prachtige uitzicht (aan de andere kant was Schotland te zien). En weer die klotebrug over! Dacht na de heentocht overleefd te hebben dat naar beneden kijken best even kon. Niet moeten doen!!!
Bij de lunch, gezellig met de 2 dames en gids, even bij kunnen komen. Door naar Giant's Causeway. Een pittige wandeltocht ernaar toe met een prettig zonnetje aan de hemel. Een weer een wereldwonder! Een Unesco World Heritage Site en niet voor niets. ' Made of 40.000 basalt columns during a volcanic interruption 60 million years ago', it's one of the worlds most prized natural treasures'. Wow!!!
In 1,5 terug naar het Zuiden en een sightseeing in Belfast. Uiteindelijk om 19.00 uur terug in Dublin. Mega honger dus ben ik bij het exclusieve restaurant BK gaan dineren ;-)

Morgen weer naar huis. Ierland, I love you! Hope to see you again soon.....

  • 07 Januari 2016 - 20:26

    Mam:

    Jou vandaag opgehaald, blij dat je er weer bent !!! Na je favorieten hutspot je prachtige foto,s bekeken, gehoord en gezien dat je een hele fijne tijd hebt gehad in Ierland !!

Tags: Belfast, ireland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Ballymoney

Karin

Mijn ervaringen zijn vanaf mei 2019 alleen nog te lezen op: karinverhagen.blog. Ook daar kun je inschrijven voor nieuwe berichten.

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 630
Totaal aantal bezoekers 47787

Voorgaande reizen:

01 December 2018 - 26 December 2018

Vietnam

10 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Noord-Thailand

19 Augustus 2017 - 26 Oktober 2017

Reis Thailand (Bangkok en Koh Samui)

10 September 2016 - 28 September 2016

India

02 Januari 2016 - 07 Januari 2016

Ierland

18 Februari 2015 - 26 Maart 2015

Rondreis Indonesie

26 Januari 2013 - 01 Maart 2014

Nepal - People4Change

Landen bezocht: