India - 26 en 27 september 2016 (laatste blog) - Reisverslag uit Kovalam, India van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu India - 26 en 27 september 2016 (laatste blog) - Reisverslag uit Kovalam, India van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu

India - 26 en 27 september 2016 (laatste blog)

Door: Karin Verhagen

Blijf op de hoogte en volg Karin

27 September 2016 | India, Kovalam

Maandag 26 september 2016
Vandaag op weer een dag on tour. Aangezien ik geen all inclusive meer heb was een sultana mijn ontbijt in plaats van een heerlijk eitje of gemixt vers fruit. Dileep pikt me om 9 uur op om met de took took richting de stad Thiruvananthapuram te gaan. Dat is een tocht van ongeveer 45 minuten. Onderweg al veel gezien! Blijft bijzonder dat op deze wereld zo'n contrasten kunnen bestaan. Ben dankbaar dat ik regelmatig de kans krijg om deze contrasten te zien en ervaren. Aangekomen in de enorme drukke stad waar alles door elkaar rijdt, toetert en door rood rijdt of loopt, was de eerste stop de markt. Hier heb ik wat spulletjes ingeslagen. En hoe groot is het verschil in temperatuur met aan zee! Heb het zo enorm warm. Moet je nagaan hoe warm het hier in de zomer is. Op de markt zijn veel winkeltjes met sierraden, kleding, huishoudelijke spullen, koperen artikelen (zijn ze hier dol op), groenten en fruit en veel bloemenkramen. Ze maken er bloemencreaties en kettingen van die vaak voor feestelijke aangelegenheden worden gebruikt. Slalommend en met gevaar voor eigen leven op naar de eerste tempel. Kan niet veel slechts over India zeggen maar wel dat als ze je overhoop moeten rijden om een paar seconden ergens eerder aan te komen, dat ze dat niet zullen laten. Dileep heeft hier een enorme hekel aan maar hij is helemaal zen en haalt zijn schouders een keer op. De Pazhavangadi Ganapathy is een beroemde tempel en ligt in het centrum van de stad. Het grootste offer dat je kunt brengen aan Ganesh is het breken van een kokosnoot en dat hebben we gedaan. Je kunt in de rij staan en dan een kokosnoot heel hard in een 'grote wasbak' gooien. Behalve het offer kun je hier ook je frustratie in kwijt zag ik :-)
Op naar de tweede tempel. De Padmana bhaswamy tempel. De rijkste Hindu tempel ter wereld. Deze tempel heeft het grootste bezit goud en juwelen met een geschatte waarde van 22 biljoen dollar. Slechts 5 van de 8 ondergrondse kluizen zijn geopend en onderzocht. Je zou denken dat als dat geld niet bij corrupte personen terecht komt, dat er heel wat moois mee gedaan kan worden voor het land. Tja.... Je mag de tempel alleen betreden als je het Hindu geloof hebt en dan moet je je aan een dresscode houden. De tempel is prachtig! Het gebouw heeft 5 ingangen en is enorm. Het dak bestaat uit sculpturen en het lijkt wel ivoren. In de schaduw hebben we een tijdje gezeten - gekletst en gekeken naar de mensen die de tempel bezoeken. Oh ja, dat kijken is andersom nog meer maar ik verbaas me eerder als er niet naar me gekeken wordt :-) Er wordt eerst verbaasd gekeken, en dan kan het 3 kanten op. Ze blijven verbaasd kijken - ze gaan lachen en/of zwaaien en de dappersten durven iets te roepen of te vragen. Een glimlach of zwaaien van mij wordt altijd rijkelijk beloond met een stralend gezicht. Prachtig! De warmte, de drukte, honger, mijn knie en oh ja mijn nek (verkeerd gelegen op het spijkerbed en beetje moeite met hoofd draaien nu) zorgen ervoor dat ik vermoeid begin te raken. Maar dat mag de pret niet drukken. Op naar een 5 store shoppingmall. Welke vrouw zegt daar nee tegen? Je kunt niets noemen dat ze niet hebben! Op de begane grond een mega supermarkt. Twee van de vijf etages zijn met dameskleding, stoffen en aanverwanten. En dan zie je direct dat je in India bent want het is het meest kleurrijke wat ik ooit heb gezien! Alles op kleur en dessin gesorteerd en zo groot dat je er verdwaalt. Je zintuigen draaien overuren hier. Na dit avontuur hebben we een craftshop bezocht waar ze van hout prachtige dingen maken en toen weer richting Kovalam. Daar hebben Dileep en ik een vegetarische rijsttafel genuttigd. Ze dienen dat heel leuk, economisch en hygiënisch op op een groot banenenblad. Daarna komen ze langs voor sausjes, toebehoren en rijst. En dan lekker met de handen eten. Dat was ik na 2 jaar nog niet verleerd :-) Oh ja, en die pepers die heb ik gelaten voor wat het is. Heerlijke maaltijd. Over de inrichting van de eetgelegenheid hoef ik niet verder uit te wijden denk ik, haha. Het grappige is dat ik al 2,5 week vegetarisch eet en geen alcohol drink en totaal niets mis. De alcohol drink ik thuis ook niet dagelijks dus dat is sowieso geen probleem.
Terug op het resort ben ik bij de kliniek langs gegaan omdat ik vanwege mijn nek/schouders graag extra behandelingen wil boeken. Dus nog lekker 2 dagen treatment erbij! Omdat ik morgen wil relaxen voor ik vertrek heb ik toen het donker was een start gemaakt met het inpakken van de koffer. 30 kilo mocht ik geloof ik.....ahum! Ik heb namelijk de nodige spullen gekocht: een houten kastje, stoffen, accessoires, shawls, waxinelicht houdertjes, marmeren doosje, candy sticks met koperen houder. Ik vergeet vast nog wel iets :-)

Dinsdag 27 september 2016
Laatste dag! En hoe jammer is dat! Ik kan niet geloven dat het er alweer bijna op zit. Maar eerst weer een ochtend op pad met Dileep. Om 8 uur vertrekken we richting een dorp verderop naar de haven waar de vissers na een nacht vissen weer aanmeren. Een drukte van jewelste en fascinerend om te zien. De hele 'binnenzee' ligt vol met de typische Indiase houten boten in allerlei kleuren. De boten komen af en aan. De vis wordt uitgeladen en de onderhandelingen starten. 'Gewone' vis maar ook veel calamari (die eet ik dus ook niet meer :-)). Vanuit daar gaat het richting de dorpen, resorts of naar de mensen thuis. Had ik al verteld hoe het daar ruikt? We hebben er een aardige tijd doorgebracht. En Dileep vind het allemaal prima. Hij beantwoord mijn vragen en gelukkig bezit hij ook de nodige humor. Hij geeft informatie, vertelt de do's en dont's en is heel zorgzaam. Vooral als ik af en toe een pijnscheut voel in mijn knie of een whiplash oploop vanwege het geschud door de slechte paden en wegen :-) Daarna binnendoor gereden en een tempel bezocht. Op zee was een inheemse man op een uitgeholde boomstam aan het 'vissen' naar mosselen. Wat komen mens en natuur toch dicht bij elkaar in deze landen. In de omgeving staat alles in het teken van de visserij. Netten worden er opgeslagen, er worden netten gemaakt of gerepareerd, boten liggen aan wal, ijstransport etc. En weer door..... Naar een prachtig uitkijkpunt! Qua uitzichten staat deze in de top 3! Je kijkt vanaf enorme hoogte neer op een woud aan palmbomen, zover als je kunt kijkt, daarachter een strook strand en daarachter de zee. Tussen de palmbomen zie je als je goed kijkt huizen. Vanwege de hoogte vlogen de roofvogels op ooghoogte. Ik heb eerst vijf minuten mijn ogen uit staan kijken voordat ik eraan dacht om er een foto van te maken. Vanaf daar een ritje door een dorp. Ieder geloof heeft eigen woongedeelten. We hebben het christelijke gedeelte doorkruist. Stenen huizen, dicht op elkaar en zeer basic, ook van binnen. Op geen enkele wijze oogt het 'gezellig'. Er is hier geen welvaart maar volgens mij kan het slechter. Na de lunch nog een treatment, nu echt de laatste! Lezen bij het zwembad, een black tea op het terras en aan het einde van de dag voor de laatste keer de olie uit mijn haar. Het diner, dit keer a la carte was heerlijk! Personeel gedag zeggen. Oh ja, er is morgen een staking waardoor het verkeer plat ligt vanaf 7 uur. Dus in plaats van 7 uur vertrekken naar het vliegveld is dat nu 5 uur! En dan 4 uur rondhangen op een vliegveld waar helemaal geen drol te doen is. Beetje jammer...

Ervaring:
Tja, er dat er in India een en ander te verbeteren is mag duidelijk zijn. Waar niet?! Er wordt in het geniep veel alcohol en andere middelen gebruikt, misbruik, slechte wegen, groot verschil arm en rijk, slecht public schoolsysteem, het politieke systeem, verzamelen van afval (het land is 1 grote vuilnisbak), hygiene (een strand is geen openbaar toilet) etc. maar ik heb de tijd van mijn leven gehad. Het land is prachtig, de mensen hartelijk, de compleet andere cultuur, het eten en zo kan ik nog wel even doorgaan....
Ik heb aan Dileep een leuk contact overgehouden. Het resort is perfect: de ligging, de uitzichten, het onderhoud, het personeel, eten, service, alles! Ze snappen hier echt hoe het werkt. En de treatments - wat waren die heerlijk. Het was een feest om dit allemaal mee te mogen maken!
Zeker voor herhaling vatbaar. Maar voor nu, weer terug aan het werk en voorlopig geen blogs meer :-) Dank voor het lezen!

  • 30 September 2016 - 17:44

    Wendy Vermeer:

    Ik heb genoten van je ervaringen en vooral ook omdat we enkele keren in India geweest zijn en dus goed begrip heb voor je ervaringen. Wij hebben 'n week in de Loire Valley gefietst waar weinig of slecht internet was en heb daardoor jammer genoeg enkele dagen gemist. India is enorm kleurrijk en er werd ons vaak verteld "it is an assault to the senses"!
    Fijne reis terug! Veel liefs Tante Wilhelmien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Mijn ervaringen zijn vanaf mei 2019 alleen nog te lezen op: karinverhagen.blog. Ook daar kun je inschrijven voor nieuwe berichten.

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 1052
Totaal aantal bezoekers 47756

Voorgaande reizen:

01 December 2018 - 26 December 2018

Vietnam

10 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Noord-Thailand

19 Augustus 2017 - 26 Oktober 2017

Reis Thailand (Bangkok en Koh Samui)

10 September 2016 - 28 September 2016

India

02 Januari 2016 - 07 Januari 2016

Ierland

18 Februari 2015 - 26 Maart 2015

Rondreis Indonesie

26 Januari 2013 - 01 Maart 2014

Nepal - People4Change

Landen bezocht: