Bangkok: 7 oktober t/m 9 oktober 2017 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu Bangkok: 7 oktober t/m 9 oktober 2017 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu

Bangkok: 7 oktober t/m 9 oktober 2017

Door: Karin Verhagen

Blijf op de hoogte en volg Karin

09 Oktober 2017 | Thailand, Bangkok

Vrijdag 7 oktober 2017
Lang verwacht en eindelijk gekomen! Werk klaar, huis gepoetst, neef T en vriend S ‘instructies voor mijn huis’, koffer gepakt. Kan niets bedenken wat we tegen houdt om lekker te gaan genieten. Na door pap en mam op het station te zijn afgezet verliep alles soepeltjes. Treinrit, douane, broodje en thee eten en net op tijd bij de gate aankomen. En daarna is het woord soepeltjes niet meer van toepassing. Vol vliegtuig dus als sardientjes in een blik op elkaar gepropt. De vlucht duurde 10,5 uur. Ervan uitgaande dat ik 2,5 film gekeken heb en dat ze 1,5 voor de landing ontbijt kwamen serveren kan ik opmaken dat ik 4,5 uur geslapen heb. Nou ja, slapen. Meer tussen bewust zijn en bewusteloosheid in. En als kers op de taart kregen we de laatste 10 minuten een horrorlanding. Nou weet ik niet of de piloot van KLM a) net zijn vliegbrevet had b) een nacht had doorgehaald of c) een combinatie van beiden. Om mij heen waren mensen afscheid van elkaar aan het nemen en zat een enkeling met een groen gezicht in een zakje te spugen. De landingsbaan was zo kort dat ik er met mijn fiets nog niet had kunnen remmen. Het toestel piepte, kraakte, rookte en stonk maar tadaaa, Kaatje is in Thailand.

Zaterdag 8 oktober 2017
Koffer snel te pakken en door. Ik had vanuit Nederland een taxi gereserveerd. Na de hele hal doorlopen te hebben stond werd ik geroepen door iemand met een A4-tje met mijn naam (en nog 50 anderen). Ik mocht meteen mee naar buiten komen want al met al had ik een uur vertraging. En dan van ijskoud in het vliegtuig naar een muur van warmte naar 30 plus is heftig. Ook de geur treft me weer. Hoe kan een land anders ruiken?
Haastig kwam er een glimmende zwarte auto aanrijden met geblindeerde ramen. Net toen ik dacht dat ik gekidnapt zou worden stapte er een klein Thais opaatje uit die net boven het stuur uit kwam. Oke, geen type gevaarlijke ontvoerder leek me ;- ) De hostel had enig zoekwerk nodig maar gevonden! Het hostel heeft kost 5 euro per nacht, er hangt een gemoedelijke sfeer en is heel basic. De enige luxe is dat ik een eigen kamer heb met airo. Voor de rest deel ik alles. Zoals zo veel dingen in mijn leven ☺ De manier om op het 2 persoonsbed te komen is door aan de achterkant over het houten ledikant te klauteren en heel hard mijn schenen te stoten want aan beide kanten kan ik niet langs het bed.
Onderweg verbaas ik me over de grootsheid van Bangkok. Het is een mix van de torenhoge gebouwen in New York, het Oosterse qua kitsch, de appartementencomplexen in de Bijlmer, de krotten ertussen van India/Nepal. En overal billboards zo groot dat je ze vanuit de ruimte kunt zien. Al snel heb ik onder de knie hoe ik hallo en dank je wel moet zeggen in het Thais want opa legt dat enthousiast en geduldig uit. En geduld had hij nodig want na een nacht overslaan, de misselijkheid van de vlucht en de temperatuurswisselingen maken dat ik me tegen het koortsige aan voel. Na gesetteld te zijn ga ik de omgeving verkennen. Maar met de vertraging en fysieke gesteldheid ga ik niet meteen een taxi in springen om een grote markt te bezoeken. Ik bezoek een tempel, drink een biertje en eet phat thai. Geen van 3 de laatste keer denk ik, haha! Op de stoepen kun je amper lopen. Aan de ene kant winkeltjes, een pad en dan kramen met kleding, snacks en vanalles. Goh wat heb ik veel prikkels gehad vandaag. De mensen, het straatbeeld, cultuur, toeristen, voedsel, het drukke verkeer. De mensen lopen met paraplu’s tegen de zon, zijn heel klein, en vriendelijk. Toeristen zijn er heel veel. Of ze hebben te weinig kleren aan, of ze zien er uit alsof ze net in retraite zijn geweest bij de dalai lama. Om 4 uur is het welletjes geweest. Net toen ik me dat bedacht begon het te regenen. En regenen is dan zacht uitgedrukt! Er wordt een luik open getrokken en de regen komt horizontaal. Ik ga douchen (alhoewel dat niet echt meer nodig is) en maak kennis met de andere gasten. Met 2 jongens loop ik de wijk uit om bij de 7/11 boodschappen te gaan doen. Morgen een lange dag dus rond de klok van 8 gaat het lampje uit.

Zondag 9 oktober 2017
Er loopt hier een pokkehaan rond. Nog 1 ochtend kraaien om 6.30 uur en ik ga mijn afgeven bij de ‘cuisine’ op de hoek. Na een ontbijt met bananenpannekoeken in een zaakje om de hoek op zoek naar een taxi. En ik vind er eentje. Altijd vragen om de meter te laten lopen en ik had ingeschat niet meer dan 150 baht te willen betalen. Hij vroeg 200 en wilde de meter niet aanzetten. Heb ik weer! Toch maar ingestapt. De chauf was echt creepy. Nou wil ik niet de indruk wekken dat ik in iedere auto waar ik in stap complot theorieen heb over ontvoeringen maar deze gast was eng. En o wee, als hij aan het einde van de rit moeilijk ging doen, dan zou ik het op een rennen zetten. De eindbestemming was Co van Kessel. Co is helaas overleden maar is lang geleden gestart met tochten dwars door Bangkok. Ik was klaar voor de CO ALL DAY 9-UURS FIETS/BOOT/TREIN TOUR. Dit is de omschrijving van de tour:
Voor de echte liefhebbers is er onze 9 uur durende fietstocht. Omdat we meer tijd hebben is er de gelegenheid om Bangkok vanuit verschillende invalshoeken en op verschillende manieren te verkennen.
Met de boemeltrein vertrekken we naar de rand van Bangkok. Per fiets ontdekken we een uitgestrekt gebied, waar je je op het platteland van Thailand waant; hier is meer ruimte en meer groen. We lunchen hier in een lokaal restaurantje en varen per longtail boot over Bangkok’s beroemde kanalen. Uiteindelijk stappen we in het ultra moderne stads-icoon, de Skytrain.
Deze tocht laat u de enorme tegenstellingen zien die Bangkok in zich draagt. U ziet het contrast tussen de moderne en de traditionele levensstijlen. Tussen het gehaaste stadsleven en het rustieke platteland. Boeddhistische tempels staan harmonieus naast moskeeën gebouwd. U vaart rond in kanalen zoals al eeuwen gebeurt en u reist per moderne Skytrain. Tijdens deze tocht krijgt u een compleet beeld van deze miljoenenstad. Het belangrijkste: U ervaart de verschillende gezichten van Bangkok op een onvergetelijke manier.
Het heeft de verwachtingen overtroffen. De groep bestond uit 14 personen. 3 jongens uit maleisie, de rest Nederlanders. Wat hebben we plezier gehad met z’n allen. De banden waren slap en de remmen van mijn fiets werkten niet maar gelukkig stond het zadel zo laag dat ik met mijn knieen aan de grond kon. Moerassige stukken waar menigeen in vast kwam te zitten werden afgewisseld met betonnen paden op palen langs het water. Sommige met reling, velen zonder. De daken of overkappingen van huisjes, tegemoetkomende scooters, spelende kinderen, honden, onderkant van bruggen waren een extra uitdaging. Dus bukken op een fiets met een handicap, een zware rugzak in het mandje was de enige optie om geen hersenschudding op te lopen. De moeilijkheidsgraad was om te voorkomen dat je in het water met kroos belande met een kikker op je hoofd. We zijn dwars door keukens, steegjes en binnenplaatsen in Chinatown gereden. Na een treinrit kwamen we op het platteland terecht. Ook prachtig. De voorspelde regen bleef (helaas) uit. Ik geloof niet dat ik me ooit zo vies heb gevoeld. Zweet, modder, in treinen, fietsen op de boot door de klongs, de ferry naar de mijn buurt. Fietsen in 32 graden in de brandende zon doe ik niet dagelijks.
11 uur later was ik terug in het hostel. Een welverdiende douche en op naar het avondeten. Na het avondeten had ik het drukke Koh San Road afgesproken. Een straat met alleen maar souveniershops en vertier. Na 2 biertjes was het om 23.30 uur tijd om terug te lopen. Of het eigenlijk veilig was om alleen over straat te gaan wist ik niet maar ik schatte in dat de gemiddelde thai van 1.50m geen vrouw aanvalt van 1.73m. Ik begon mijn weg al redelijk te vinden. Zet mij 2 dagen in een stad en het kent geen geheimen voor me ;-) Dat en de hulp van maps.me. Als je ooit op reis gaat kan je niet zonder! Je kunt de kaart downloaden en offline inzoomen op bezienswaardigheden, bars en restaurants. Je geeft je favorieten in en het laat je looprichting zien. De uitvinder van maps.me mag met me trouwen ☺ Bij terugkomst bij het hostel zat de grotendeels jonge garde braaf te kaarten. Die jeugd van tegenwoordig, haha.

Weetjes:
- De meeste huizen en appartementen in Bangkok hebben geen keuken. Ze eten allemaal op straat. De reden ook waarom je hier iedere 3 meter een tentje vindt.
- Er zijn verschillende kleuren taxi’s: fel roze/mint/geel/groen. Geen hele diepe betekenis behalve dat het verschillende taxibedrijven zijn.
- Oosters is dat je je schoenen binnenhuis uit doet. Dat dit ook geldt bij toilets in restaurants, bars en in het openbaar. Getver!
- Bij de skytrain zijn op het perron lanes. Een laan voor passagiers die uit de trein komen. Per deur 2 rijen voor passagiers die in willen stappen. En met rijen bedoel ik rijen. Netjes achter elkaar!
- In het toilet mag geen toiletpapier. Uberhaupt is dat er niet wat dat moet met een sproeiertje.
- Voor de lezers van http://karinverhagen.waarbenjij.nu. Je kunt je inschrijven op https://karinverhagen.wordpress.com. Daar staan ook foto’s op (en filmpjes).

  • 09 Oktober 2017 - 19:11

    Ellen Van Der Poel:

    Geweldig Karin om je weer te volgen! Veel plezier in Thailand. Liefs, Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Mijn ervaringen zijn vanaf mei 2019 alleen nog te lezen op: karinverhagen.blog. Ook daar kun je inschrijven voor nieuwe berichten.

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 47759

Voorgaande reizen:

01 December 2018 - 26 December 2018

Vietnam

10 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Noord-Thailand

19 Augustus 2017 - 26 Oktober 2017

Reis Thailand (Bangkok en Koh Samui)

10 September 2016 - 28 September 2016

India

02 Januari 2016 - 07 Januari 2016

Ierland

18 Februari 2015 - 26 Maart 2015

Rondreis Indonesie

26 Januari 2013 - 01 Maart 2014

Nepal - People4Change

Landen bezocht: