Chiangmai: 22 juni 2018 (dag 13) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu Chiangmai: 22 juni 2018 (dag 13) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu

Chiangmai: 22 juni 2018 (dag 13)

Door: Karin Verhagen

Blijf op de hoogte en volg Karin

23 Juni 2018 | Thailand, Chiang Mai


Om half 8 zat ik fris en fruitig klaar bij de receptie voor de one day tracking en Doi Inthanon National Park.

1,5 uur rijden en ik keek mijn ogen uit. Al druk in de stad zo vroeg. 80% van de auto's zijn van het merk Toyota. Verder Mitsubishi en auto's met laadbakken. En wat te denken van de hoeveelheid brommers en motors?! De natuur wordt buiten de stad al meteen prachtig, Chiangmai ligt tegen natuurgebied aan. De groep bestaat uit 10 personen. 2 meiden uit Amsterdam, 1 uit Korea, 1 man uit Australië. Een vader en 2 zonen uit India en een stel uit Roemenië. De chauffeur geeft plankgas. Hij zal dit traject waarschijnlijk met z'n ogen dicht kunnen rijden.

De eerste stop is een prachtige waterval. Het geluid, de kracht van het water en de manier waarop water zo natuurlijk stroomt. Ik vind het geweldig!

 
Bij de volgende stop gaan we de tracking van 2 uur starten. Flink inspuiten met muggenspray want we gaan de bossen in. Ben hier overigens geen fan van. Ik heb ooit een potje, dat bleek te lekken, op mijn eettafel gezet en dat is uitgebeten tot op het hout. En dat smeer ik op mijn huid! De temperatuur begint al aardig te zakken vanwege de hoogte waar we ons begeven maar een trui lijkt me overbodig.

We kregen tijdens de wandeling uitleg over bomen, bamboe, kruiden en gebruiken. Leuk om te horen. Ik heb zelfs kaneel geproefd. Een herinnering die me terug brengt naar de kaneelstokken van de kermis met de oma's. De gids, een Thais meisje met kledingmaatje -38, geeft aan 'my english is broken'. Haha, klopt inderdaad want het is bij vlagen niet te volgen. Opium was een probleem in Noord-Thailand. Samen met Birma en Laos was Noord-Thailand de grootste producent van opium, de golden triangle. De opium heeft flink wat leed veroorzaakt. Noord-Thailand is heeft hierom een alternatieve inkomstenbron aangeboord, zijnde bloemen.

En toen was het tijd voor een ouderwetse valpartij. Ik kan zeggen dat het op een supergevaarlijk stuk was maar helaas. De modderige paden zijn door de regen glad. En omdat ik meer met mijn omgeving bezig was schoof ik op een dalend stuk onderuit.

Bult op mijn knie en flink geschaafd. Zouden die Chinezen dan toch gelijk hebben met 25% pech dit jaar? Aan de andere kant behoren valpartijen tot een vast onderdeel van mijn leven dus maybe not. :-) Maar door, de volgende waterval komt er alweer aan. En suf dat ik mijn bikini mee had genomen en niet heb aangedaan want hier hadden we mogen zwemmen. Kak!

Prachtige foto maar kijk eens naar die lange armen en benen? Ze kunnen me zo bij de rijstvelden zetten als vogelverschrikker. :-)

Via een bamboebrug verder de rimboe in.

Er zitten glibberige, steile modderpaden tussen zonder houvast. Met ernaast flinke afgronden. En dan zeggen ze bij het reisbureau dat je dit met kinderen kunt doen. Ja, als je ze beu bent wel ja.

De rimboe achter ons latend kwamen we terecht bij rijstvelden. En dan is dit het uitzicht!

De rijstvelden vind ik prachtig alhoewel ze nu niet op hun mooist zijn. Nu het regenseizoen begint gaan ze starten met planten.

Ja, alweer een foto van mezelf. Ze vinden het heel fijn als ik 'ja' zeg als ze vragen of ze een foto van me 'moeten' maken.

We kwamen uit in een klein dorpje waar 300 mensen wonen. En daar kunnen ze hele lekkere koffie maken!

Praatje maken met de Indische vader en zoons. Het Engels van de Indiërs vind ik geweldig! De jongste studeerde voor oncoloog. De oudste werkt in Australië. Als je zegt dat je uit Nederland komt begint iedereen over Amsterdam. Waar ik dan vandaan kom. Ik zei 'uit de stad waar de beste voetballers vandaan komen'. Zegt die Indiër, 'PSV'. Haha!

En door naar de lunch. Ik had serieus een koe op gekund, zo'n honger had ik. Gezellige gesprekken hadden we aan tafel. De vraag was waar onze landen bekend van waren en/of exporteren. Roemenië? Paar bekende tennissers maar daar ben ik niet in thuis. Australië heeft geen rijke historie dus verder dan bekende acteurs en actrices kwam het niet. En het kleine landje op de wereldkaart is bekend van: bekende dj's / tulpen / windmolens / klompen / kaas / drugs / Heineken / goede voetballers / goede gezondheidszorg / goede scholingsmogelijkheden. Ik was even trots op ons kikkerlandje.

Tijd om door te gaan naar het hoogste punt.

De temperatuur was inmiddels gedaald naar 13 graden. Dat is een verschil van 25 graden met Chiangmai! Na een korte wandeling terug de bus in om naar de pagoda's te gaan. Een voor de koning en een voor de koningin.

Nogal jammer want alles was gehuld in dichte mist. De omliggende tuin was ook prachtig en net zo mistig.

Na een lokale markt waar ik samen met de Australiër en Koreaanse de lokale wijnen geproefd heb tijd voor de terugweg. 2 uur terug. Om 6 uur terug bij het hotel. De dag afsluiten met een hapje eten en opfrissen en relaxen.

Wat een geweldige dag!!!

Kijk voor video's en foto's op:
https://wordpress.com/post/karinverhagen.wordpress.com/656

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Mijn ervaringen zijn vanaf mei 2019 alleen nog te lezen op: karinverhagen.blog. Ook daar kun je inschrijven voor nieuwe berichten.

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 47728

Voorgaande reizen:

01 December 2018 - 26 December 2018

Vietnam

10 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Noord-Thailand

19 Augustus 2017 - 26 Oktober 2017

Reis Thailand (Bangkok en Koh Samui)

10 September 2016 - 28 September 2016

India

02 Januari 2016 - 07 Januari 2016

Ierland

18 Februari 2015 - 26 Maart 2015

Rondreis Indonesie

26 Januari 2013 - 01 Maart 2014

Nepal - People4Change

Landen bezocht: