Laatste verslag vanuit Nederland - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu Laatste verslag vanuit Nederland - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu

Laatste verslag vanuit Nederland

Door: Karin Verhagen

Blijf op de hoogte en volg Karin

19 Januari 2014 | Nederland, Eindhoven

Hierbij het laatste verslag vanuit Nederland. Het volgende verslag is vanuit Nepal.

Sinds het laatste verslag is er een maand verstreken. Een maand die in het teken stond van voorbereidingen.

Voorbereiding reis
Om te beginnen de inentingen. Slapeloze nachten na meerdere malen ‘lek geprikt’ te zijn om me medisch voor te bereiden. Alles voor het goede doel denk ik dan maar :-)
Maar ook voorbereiden qua kleding. Want wat trek je aan bij overdag zomerse temperaturen en ’s avonds/’s nachts temperaturen rond het vriespunt? Dus thermisch ondergoed, warme sokken en vele lagen kleding, aan te passen aan de temperatuur. En de cultuur in Nepal vraagt om als vrouw ‘bedekt’ te gaan dus geen rokken en jurkjes…
Toiletartikelen, medicijnen, slaapgerei en functionele spullen voor met name het weeshuis in de bergen. Voor het laatste heeft mijn moeder gezorgd; waarvoor dank!
Ook was het erg leuk om me te verdiepen in het land. Wat is de cultuur, de do’s and dont’s, geschiedenis, tradities en bezienswaardigheden. Lang leve de Lonely Planet!

Voorbereiding verblijf/opdracht
Voor tips voor het verblijf heb ik oud-collega Inge gesproken die eerder is verbleven in het weeshuis in Kadambas en Otto wist me meer te vertellen over mijn verblijf in de hoofdstad Kathmandu.
Simone van People4Change heeft gezorgd, en zorgt, voor de organisatie, logistiek, begeleiding vooraf en ter plaatse. Erg fijn want ik vermoed dat zij mij de nodige feedback kan geven want er zal veel op me af komen. Het kastensysteem, de armoede, cultuurverschillen, mijn veranderde leefomstandigheden, de opdracht die uitgevoerd moet worden onder andere omstandigheden die ik gewend ben etc.
Net4Kids heeft mij verteld wat de verwachtingen van mij zijn ter plaatse. Dat maakte veel duidelijk en ik hoop dat ik de verwachtingen waar kan maken. Aan mijn inspanningen zal het in ieder geval niet liggen. Ik heb me verdiept in de NGO’s waar ik kom te werken, inhoudelijk voorbereid op de tool die ik uit moet gaan leggen en belangrijker nog wat er (inhoudelijk en financieel) gerapporteerd moet gaan worden. De taal, cultuur, beperkt internet en vele andere elementen maken dat het uitdagender is om de opdracht in Nepal uit te voeren.
Ter afsluiting was er een interculturele training vanuit People4Change. Hier werd dieper ingegaan op verschillen in cultuur, do’s en dont’s, je eigen competenties en ontwikkelpunten en rollenspellen. Een leerzame dag.

Werk
Net zoals voor iedere vakantie is het een race tegen de klok om alles op tijd af te krijgen / over te dragen. Hierin krijg ik alle medewerking van mijn collega’s en dat is erg prettig. En nu maar hopen dat er de komende week niet al te veel onverwachte zaken mijn pad kruisen…..

Vertrek
De komende week is alles voorlopig voor de laatste keer: werken, badmintonnen, Spaanse les, afspreken met vrienden/vriendinnen etc. De laatste spullen in de koffer en dan is het zover. Volgende week zondag gaat mijn vader met de trein mee naar Schiphol. En daar wacht dan het laatste afscheid :( Maar daarna wacht me een spannende, onvoorspelbare en indrukwekkende tijd. Iets waar ik enorm veel zin in heb!

Ik wil iedereen bedanken voor de interesse, complimenten en tips.

Liefs, Karin

==========================================

Voor degenen die geinteresseerd zijn in informatie over Nepal het volgende:

Continent: Azië. Nepal is een land in Azië dat grenst aan India, China (Tibet).
Oppervlakte: 147.181 km²
Hoofdstad: Kathmandu
Inwoneraantal: 29.331.000 inwoners (2010)
Regeringsvorm: Federale republiek
Hoogste punt: 8.848 m (Mount Everest)
Afstand (Amsterdam – Kathmandu): 6.986 km
Tijdverschil: in Nepal is het 3 uur en 45 minuten uur later dan bij ons
Taal: Nepali is de officiële taal in Nepal. Daarnaast wordt er o.a. Maithili, Tamang en Bhojpuri gesproken.

Nepal staat bekend als een land met een bijzondere cultuur. Je komt er vele tempels, pelgrimsplaatsen, oude dorpjes en paleizen tegen. Nepal kent een groot berggebied de Himalaya en grote stukken ongerepte natuur die onder gebracht zijn in Nationale parken. In deze Nationale parken leven ook diverse dieren in het wild, zoals: de Neushoorn, Bengaalse tijger en de olifant. De bevolking leeft veelal via het boeddhisme en het hindoeïsme en staan bekend als vriendelijk en behulpzaam. Het Himalaya gebergte dat een groot deel van het land in beslag neemt staat bekend om de eeuwige sneeuw die op de hoger gelegen gedeeltes ligt.

Status en rang spelen een belangrijke rol in de Nepalese samenleving. De sociale hiërarchie wordt onder andere vorm gegeven door het kastenstelsel, ook al is het officieel afgeschaft. Bij een ontmoeting tussen Nepalezen is het een gewoonte om elkaars positie in de maatschappij te bepalen, te beginnen door naar elkaars naam en geboorteplaats te vragen. De achternaam geeft aan tot welke kaste men behoort. Die kaste bepaalt grotendeels het persoonlijke leven, waaronder het beroep en de positie in de samenleving. Aan de hand van de verkregen informatie worden de aanspreekvormen aangepast, evenals het taalgebruik en gedrag. Hoewel dit geschetste beeld vroeger zeker van toepassing was en er sprake was van onderdrukking, is hier verandering in gaande. Discriminatie op grond van kaste is verboden en wordt bestraft volgens de Nepalese wet.
Het zal echter niemand ontgaan dat het kastensysteem nog steeds verweven is in het dagelijkse leven. De uit het kastensysteem voortvloeiende verschillen in opleidingsniveau tussen hogere en lagere kasten hebben nog altijd stand gehouden. De lagere kasten hebben toen eenvoudigweg niet de kans gehad om zich te ontwikkelen, waardoor ze nu over het algemeen nog steeds arm zijn en in een min of meer vicieuze cirkel verkeren.

Economische positie
Nepal behoort tot de armste landen van de wereld en is derhalve een derde wereldland.
De Nepalese economie kenmerkt zich door een zeer ongelijke verdeling van de welvaart. Het gemiddelde inkomen per hoofd van de bevolking bedraagt 240 Euro op jaarbasis. Hierbij is een groot onderscheid tussen het platteland (110 Euro) en Kathmandu (514 Euro). Meer dan de helft van de bevolking moet zien rond te komen van 1 Euro per dag. Naast deze scheve verdeling tussen platteland en stad, is er ook een gigantische kloof tussen arm en rijk. De helft van het nationaal inkomen wordt door ca. 13% van de bevolking verdiend. Dit verklaart waarom de meerderheid van de Nepalezen zich nauwelijks een buskaartje kan veroorloven, terwijl de ministers rondrijden in de allernieuwste auto’s.

Maar liefst 80% van de Nepalese bevolking is werkzaam in de agrarische sector. De belangrijkste gewassen zijn rijst, maïs, tarwe, gierst en groenten. Het boerenbestaan is hard. Het land (ook in de heuvels en bergen) wordt nog op traditionele wijze bewerkt: met de hand of met behulp van een os of buffel. De plattelandsfamilies hebben vaak ook enkele geiten, een buffel of koe voor de melk, yoghurt maar ook niet te vergeten koeienmest (rituelen en brandstof). De meeste mensen eten vegetarisch, ook omdat vlees erg duur is. Door hun eenvoudige levensstijl hebben ze alleen geld nodig om zaken als zout, kruiden, kleding en keukengerei te kopen. In de afgelegen gebieden van Nepal is er per regio vaak één groot landbezitter, waarvoor de overige dorpsbewoners in loondienst op het land werken. In de landbouwsector, die zich kenmerkt door een lage productiviteit, is modernisering hard nodig. Het percentage analfabetisme onder de boeren is echter groot en ze zijn nauwelijks bekend met nieuwe landbouwmethoden. De geïsoleerde ligging en ontbrekende infrastructuur in berggebieden bemoeilijkt nieuwe ontwikkelingen en maakt het gebruik van landbouwmachines onmogelijk. Daarnaast zijn de irrigatievoorzieningen beperkt, waardoor de bergboeren overgeleverd zijn aan de weergoden. Dat betekent in de regel lange droge perioden, afgewisseld met zware regenval tijdens de moessonmaanden.

Naast de landbouwsector is de industrie de belangrijkste economische sector in Nepal. Door het hele land zijn kleinschalige producenten van alcohol, textiel, staal, bakstenen, pashmina sjaals, sieraden en levensmiddelen te vinden. Landelijk gezien is slechts een klein percentage van de bevolking werkzaam in de dienstensector. Het toerisme wat deel uitmaakt van deze sector, draagt in zeer belangrijke mate bij aan de economie. Als gevolg van de politieke instabiliteit en de activiteiten van de maoïsten is het aantal toeristen dat Nepal heeft bezocht het laatste anderhalf jaar enorm afgenomen.

De traditionele Nepalese keuken bestaat grotendeels uit linzen, rijst en groentencurry's. De meeste Hindi Nepalezen zijn vegetariër, maar de Newari zijn daarentegen weer grote vleeseters. In de Nepalese keuken worden veel kruiden gebruikt, maar het is niet zo pittig als de Indiase keuken.

  • 19 Januari 2014 - 12:54

    Lenie:

    Karin, alvast goede reis en ik ga met belangstelling na deze intro je verdere verslag lezen. Veel succes met alles

  • 19 Januari 2014 - 23:28

    Peter Bijleveld:

    Hee Karin,

    Super gaaf hoor, lijkt me ook erg spannend! Ik ga je volgen, succes met de avonturen!

    Groeten, Peter

  • 21 Januari 2014 - 09:46

    Tante Miek, Oom Martin:

    Karin sukses gewenst bij je grote avontuur en missie! We blijven je nieuws volgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Mijn ervaringen zijn vanaf mei 2019 alleen nog te lezen op: karinverhagen.blog. Ook daar kun je inschrijven voor nieuwe berichten.

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 860
Totaal aantal bezoekers 47841

Voorgaande reizen:

01 December 2018 - 26 December 2018

Vietnam

10 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Noord-Thailand

19 Augustus 2017 - 26 Oktober 2017

Reis Thailand (Bangkok en Koh Samui)

10 September 2016 - 28 September 2016

India

02 Januari 2016 - 07 Januari 2016

Ierland

18 Februari 2015 - 26 Maart 2015

Rondreis Indonesie

26 Januari 2013 - 01 Maart 2014

Nepal - People4Change

Landen bezocht: