Vietnam (Mekong Delta): 21 december 2018 (dag 21) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu Vietnam (Mekong Delta): 21 december 2018 (dag 21) - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu

Vietnam (Mekong Delta): 21 december 2018 (dag 21)

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin

21 December 2018 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

About last night. Na de cocktail gingen we naar een wine & whiskeybar. Een super sfeervolle gelegenheid ergens 3 etages hoog in het chique gedeelte van HCMC. Een ingewikkeld verhaal waarom er geen wijn was dus maar een rokerige whiskey. Met water en ijs eigenlijk prima te doen. Justin Bieber was er ook. Kan misschien aan de drank gelegen hebben maar hij leekt er verdomd veel op! Na een zeer korte nacht was het tijd om HCMC te verlaten. Jammer, net nu ik met handgebaren een drukke straat over kan steken en doorheb dat een rood stoplicht niet betekent dat ze moeten wachten. :-)

Een oudere man, mijn gids, stond me om 8 uur al op te wachten. Oef, dit zou zomaar eens een pittige dag kunnen worden. Het plan voor vandaag is om de hele middag de Mekong Delta Rivier te bevaren. Maar eerst 3 uur in de bus naar Cai Be. Ik had mijn afscheidsnacht in HCMC misschien iets bedeesder moeten ‘vieren’. Maar wie zijn gat verbrand, moet op de blaren zitten.
Het was een privé tour en dat ervaarde ik als behoorlijk decadent. Een gids en chauffeur en later de gids en schipper met een eigen boot. Maar er zijn amper toeristen in de delta dus ik zie het maar als het creëren van werkgelegenheid.
In de bus had de gids door dat ik een dutje wilde doen. Binnen een handomdraai ging de hele zitting in het busje in de ligstand en kreeg ik het nekkussen van de chauf. Slapen, no go helaas. We zijn in de buurt van de bestemming, alias coconut-City. Je snapt vast wel waarom. ;-) Verder wordt er vanwege de zonnige temperaturen veel fruit geweest. Ik zie onderweg veel grote trucks. Gevuld met fruit en onderweg naar China, weet de gids.
De vele hangmatten vallen me hier ook op. In koffietenten, voor huizen. Later bleken die ook op schepen en bij fabrieken voor te komen. 1 verkeerde beweging en je hebt een nat pak.

Via de, uiteraard fruitmarkt, naar de opstapplaats.

Foto

En dan maak ik voor het eerst kennis met de delta. Ik weet gewoon niet wat ik zie!

Foto rij

Hoe prachtig is dit?! De houten en stenen huizen zijn gebouwd op palen en het leven vindt plaats op het water. Het lijkt enorm gammel maar het lijkt functioneel.

Foto huizen

We begonnen met smalle kanalen van de An Binh eilanden. De eerste stop was een plek waar ze van kokos, kokossnoep maken. Overigens wordt alles van de kokosnoot gebruikt. Dat wordt alleen door andere opgekocht. Ze kunnen niet kokosolie, snoep, schaaltjes en kokosmatten allemaal maken.

Foto

In een andere ruimte was een vrouw rijstpapier aan het maken.

Foto

Er waren hanen voor hanengevechten.

Foto

En slang die aan het einde van de dag wordt losgelaten en de muizen vreet. Hij kent de geur van de familie dus die valt hij niet aan. Lekker dan!

En door naar een ‘fabriek’ waar ze popcorn van rijst maken en daar koek van maken en verpakken. De vliesjes van de rijst gebruiken ze om het vuur mee aan te houden. Ook hier wordt weer alles gebruikt. De familie heeft veel kinderen en dat kan ook als je dat kan betalen. Want zoals ik eerder aangaf moet je betalen dan meer dan 2.

2e filmpje popcorn

Totaalfoto

Een klein proeverijtje, altijd lekker

Foto

En nog wat souvenirs gekocht. Ingrid, je krijgt dus niet alleen die puppy. Haha!

De huizen blijven me fascineren. Zijn het geen cube-huizen in de steden, dan deze wiebelige exemplaren. Verschillend in kleur en materiaal. Het is een mega zooitje en het is prachtig!

Filmpje

Het waterpeil staat zeker een meter te laag en dat maakt kleine kanalen niet toegankelijk. Het afval valt me mee. Schijnt minder erg te zijn dan jaren geleden. Maar goed, ze hebben er zelf last van want het plastic gaat tussen de propeller van de motor zitten. Overigens gebeurt dat ook met de groene waterplanten die rijkelijk aanwezig is.

Er zijn 3 verschillende soorten transportkosten. De kleintjes die tussen de dorpen varen.

Boten

De grotere die weer grotere vrachten verder vervoeren en dan de grootste (qua binnenvaart dan). Die hebben vaak een extra gedeelte eraan/erop. Die dient als wasruimte, huiskamer, keuken en stuurhuis. :-)

Foto

Dit is waar ik me nu bevind in het grotere geheel.

Kaart

Volgende stop is een fruitboomgaard met uitleg hoe ze die cultiveren.

Foto

Kijk eens goed naar deze bomen. Valt je iets op?

Foto

Ze schuiven zakje om het fruit heen om bet beschermen tegen vogels en andere ‘aanvallers’.

Foto

En dan weer een proeverij. Herken je alles?

Foto

En toen kwam er weer een geweldig stuk! Met een kleinere boot door de mangroven. Nooit eerder gezien dit.

Foto/filmpje.

Jet prachtige is dat de wortels van de mangroven bewegen. Het lijkt net alsof ik in de Efteling ben. Ik mis alleen het muziekje nog. Oh ja, en het is heet. Bij deze boot geen dak boven ons hoofd dus we lossen dat op zijn Vietnamees op.

Foto


In de middag hebben we nog 3 uur de water doorkruist. Met een tussenstop om Vietnamese loempia’s te eten en een ijsje. Uiteindelijk is dit de afgelegde route. Deels met de auto en deels met de boot.

Foto

Ik voel me nog goed alhoewel het me bij vlagen moeite kost om wakker te blijven. Maar de schipper zet mijn stoel naar achter en het rekje voor mijn benen uit. Wordt knap lastig zo, haha.

Selfi
Voeten

Overigens is het zwemvest het enige waar die lelijke nagellak bij past qua kleur. Maar daar ga je weinig van zien als je kapseist. Lig je in de mekong delta met matching zwemvest en teennagels.

Maar er is zoveels moois te zien steeds. Ieder huis heeft opvallende details of een ‘aanlegstijger’ die al instort als je ernaar kijkt.
Toeristen heb ik in 3 uur tijd niet gezien. Geeft mij weer een goed gevoel dat ik niet op een andere boot had mee gekund. En de mensen zijn super aardig. Als ik lach en naar mensen knik wordt er naar me gezwaaid en geroepen door kinderen, ouderen, vrouwen, fabrieksarbeiders, schippers, iedereen. En ik doe met veel plezier mee. Voel me net een zwaaiende koningin Maxima op een varende troon. :-)

We blijven mooie huizen tegenkomen.

Foto

Een drijvende visplantage.

Foto

Het laden van vrachtschepen

Foto

Het hotel in de stad is prima maar niet bijzonder. Maakt me niet uit. Ben bekaf. Weinig slaap, lichte kater, deining, een ronkende motor en de vele indrukken veroorzaken dat. Ik ga snel iets eten (zonder happy hour dit keer :-)) en duik mijn bed in. Blog schrijven en de luikjes gaan dicht.

Voor foto’s en video’s: karinverhagen.wordpress.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Mijn ervaringen zijn vanaf mei 2019 alleen nog te lezen op: karinverhagen.blog. Ook daar kun je inschrijven voor nieuwe berichten.

Actief sinds 16 Dec. 2013
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 47973

Voorgaande reizen:

01 December 2018 - 26 December 2018

Vietnam

10 Juni 2018 - 27 Juni 2018

Noord-Thailand

19 Augustus 2017 - 26 Oktober 2017

Reis Thailand (Bangkok en Koh Samui)

10 September 2016 - 28 September 2016

India

02 Januari 2016 - 07 Januari 2016

Ierland

18 Februari 2015 - 26 Maart 2015

Rondreis Indonesie

26 Januari 2013 - 01 Maart 2014

Nepal - People4Change

Landen bezocht: