Reis 2017 - Thailand (Bangkok en Koh Samui) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu Reis 2017 - Thailand (Bangkok en Koh Samui) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karin Verhagen - WaarBenJij.nu

Reis 2017 - Thailand (Bangkok en Koh Samui)

Door: Karin Verhagen

Blijf op de hoogte en volg Karin

19 Augustus 2017 | Thailand, Bangkok

Hallo lieve lezers,

Het is alweer bijna een jaar geleden sinds mijn laatste reisblog. Maar het is weer zover – er staat een nieuwe reis gepland! De vakantiebestemming 2017 was een uitdaging want waar zou ik dit jaar naar toe gaan? Een prachtig land waar ik nog nooit ben geweest en waar het veilig is om als vrouw alleen te reizen. Een vraag of FaceBook leverde diverse tips op. Japan stond hoog op mijn lijst maar de Engelse taal wordt er niet frequent gebruikt. En laat mijn Japans nu wat roestig zijn. ☺
Via Puur en Kuur waar ik ook mijn reis naar Sri Lanka en India mee gemaakt heb had een prachtige reis naar Thailand! Na het nodige heen en weer mailen over de inhoud van het wellness-programma, data, vluchten etc. was het zover. 7 oktober ga ik voor 3 weken naar Thailand.

Wat ik daar ga ondernemen kun je lezen in mijn blogs. Want waarschijnlijk kruipt het bloed waar het niet gaan kan en zal ik mijn avonturen met jullie delen. De reispagina met mijn blogs is 25.000 keer bekeken en dat vind ik fantastisch!

Mijn blogs zijn te lezen op:
http://karinverhagen.waarbenjij.nu - alleen tekst
karinverhagen.wordpress.com – tekst inclusief foto’s/video’s

Ik start met 4 dagen Bangkok. Na 4 dagen vlieg ik door naar Koh Samui – een eiland 560 km ten zuiden van Thailand.

Daarna verblijf ik 8 dagen in Kamalaya Wellness Sanctuary voor een programma. Zoals ik al eerder heb aangegeven is mijn lijf niet altijd mijn tempel dus het kan geen kwaad om weer in balans te raken. Er zal weer enige fantasie nodig zijn om de fruitsappen te doen laten smaken als gin tonics maar ik ga mijn best doen.
Kamalaya is het paradijs op aarde! Het is een holistisch, vijfsterren wellnessresort in Koh Samui.
Een sereen toevluchtsoord, zo kan Kamalaya Wellness Sanctuary ook genoemd worden. Midden in het groen, op een plek waar vroeger monniken mediteerden, is het een oase. Het resort is opgezet met respect voor de natuur. Tussen de palmbomen en tropische planten, direct aan zee. In Kamalaya Wellness Sanctuary gaan persoonlijke ontwikkeling en groei perfect samen met ontspanning, comfort en luxe. Rust, verdieping en inzicht dus, in een resort van absolute topklasse. Over de kleinste details is nagedacht. De kamers, het personeel, de programma’s. De specialiseerde behandelingen, overheerlijke maaltijden en ongeëvenaarde atmosfeer. Alles ademt waar Kamalaya voor staat. Wat dat is? ‘To feel life’s potential’. Oftewel, om het leven in zijn volle potentie te ervaren. Inspirerend!
Moet dat nou die vijfsterren zou je denken? Ik kan je beloven dat ik er volop van ga genieten, oke? En wellicht compenseert de vijfsterren met de hostel die ik in Bangkok heb geboekt. Na de 8 dagen ga ik nog 1,5 week backpacken op Koh Samui. Ik kan niet wachten!

Keep you posted!

Voor degenen die het leuk vinden om meer te weten over mijn bestemmingen zie hieronder. Zo niet, even goede vrienden. ☺

Thailand
Religie Boeddhisme 95%
Oppervlakte 513.120 km² (0,4% water)
Inwoners 68.200.824 (2016)
Munteenheid Baht ฿ (THB)

Thailand is een koninkrijk in Zuidoost-Azië. De hoofdstad van Thailand is Bangkok. Thailand wordt in het oosten begrensd door Laos en Cambodja, in het westen door Myanmar en de Andamanse Zee, in het uiterste zuiden door Maleisië en in het zuidoosten door de Golf van Thailand, een onderdeel van de Zuid-Chinese Zee.

De bevolking is ongelijkmatig over het land verdeeld. De noordelijke hooglanden hebben de laagste bevolkingsdichtheid terwijl de centrale laaglanden en het zuidelijke deel van het schiereiland dicht tot zeer dichtbevolkt zijn.
De Thaise bevolking bestaat voor ongeveer 90% uit Thai. De grootste minderheidsgroep wordt gevormd door de Chinezen, die zich echter vrij sterk met de Thai hebben vermengd. De Chinezen vormen een belangrijk deel van de 'toplaag' in de Thaise samenleving. Zoals elders in Zuidoost-Azië hebben velen zich gespecialiseerd tot handelaren.
Een typische Thai heeft zwart sluik haar en een lichtbruine huid. Het is een ongeschreven wet onder de Thai dat men zich innemend gedraagt en hoffelijk overkomt. Zowel economisch als cultureel blijkt het Thaise volk een groot aanpassingsvermogen te hebben, snel te kunnen overschakelen naar nieuwe situaties, en gemakkelijk elementen uit andere culturen te kunnen overnemen.
Alhoewel de bergvolkeren in totaal nog niet één procent van de totale bevolking uitmaken, zijn ze heel belangrijk voor Thailand. Ze behoren namelijk tot de grootste 'toeristische attracties' van het land. Religie[bewerken]

De belangrijkste religie van Thailand is het theravadaboeddhisme (ca. 94% van de bevolking). Het boeddhisme is er ook staatsgodsdienst en het gehele culturele en openbare leven is ervan doordrongen. Iedere Thaise man trekt zich enkele jaren als ‘bhikkhu’ (‘bedelmonnik’) terug in een soort kloostergemeenschap (‘sangha’), waarvan er verscheidene duizenden bestaan. Het Thaise boeddhisme vertoont een grote mate van tolerantie ten opzichte van andere godsdiensten.
Christenen, hindoes en moslims vormen minderheden. Islamieten (ca. 4% van de bevolking) vindt men voornamelijk onder de Maleiers in het zuiden. Het christendom (overwegend katholieken) is vooral vertegenwoordigd onder de inwoners van Chinese afkomst.

Het noorden van Thailand is uitgebreid bebost met een geheel ander bostype dan de rest van Thailand. Deze bossen worden voornamelijk gevormd door bladverliezende bomen zoals de teakboom. Het noorden heeft ook veel bergen, waar de bergvolkeren hun verblijfplaats vinden.
In het noordoosten bevindt zich het droge en onherbergzame Khorat Plateau dat gemiddeld 250 meter boven zeeniveau ligt. Delen ervan zijn zo onvruchtbaar en ogen zo schraal dat het gebied ook wel de Huilende Vlakte wordt genoemd.
Het zuiden van Thailand ligt op het smalle schiereiland Malakka, tussen de Golf en de Andamanse Zee. Dit deel van het land bestaat uit een bergketen die begroeid is met tropische regenwouden. Opmerkelijk hier zijn de kaarsrecht omhoog rijzende kalksteenrotsen.
Voor de kust liggen honderden eilandjes, elk met zijn eigen verhaal en zijn eigen geschiedenis.

Thailand kent een tropisch klimaat. In het noorden van Thailand is er een tropisch savanneklimaat, in het zuiden een tropisch moessonklimaat. Het moessonklimaat houdt in dat er een regenseizoen is (de moesson), en een lange droge periode. Het savanneklimaat houdt in dat zomers nat zijn, en winters droog, Sommige gebieden in Thailand vallen onder het tropisch regenwoudklimaat, dan is er geen droge periode.
Het regenseizoen in Thailand kenmerkt zich niet door dagenlange regen. Er vinden echter korte hevige regenbuien plaats, ongeveer een à twee keer per dag.

Thailand is groot en uitgestrekt, het noorden en zuiden zijn daardoor niet gelijk qua klimaat. Het noorden is in de zomer warmer, en in de winter kouder dan het zuiden. De gemiddelde temperatuur in Thailand is zo'n 27 graden Celsius.

Ko Samui
Ko Samui is een eiland gelegen in de Golf van Thailand, ongeveer 560 km ten zuiden van Bangkok. Het is het derde eiland van Thailand qua grootte (ongeveer 250 km²) na Phuket en Ko Chang. Het ligt 32 km uit de kust en het maakt deel uit van een archipel van tientallen eilanden; het merendeel daarvan is onbewoond.
In de 17e en 18e eeuw fungeerde het eiland als een rustpunt in de handelsroute van India naar China. Tot de komst van de eerste toeristen in de jaren zeventig van de 20e eeuw, leefde de bevolking van visvangst en van de exploitatie van de kokospalmplantages.
De centrale delen van het eiland kennen een dichte begroeiing afgewisseld door talrijke kokospalmplantages. Het overgrote deel kent een bergachtige structuur en is niet erg toegankelijk. Vanuit het centrale deel lopen talrijke waterstromen naar de lagere kuststreken. Er zijn op verschillende plaatsen watervallen (zoals de Na Muang waterval, 40 meter hoog).
Het eiland is overdekt met kokospalmplantages. De exploitatie vormt een van de steunpilaren van de lokale economie, naast visvangst en toerisme. Maandelijks worden 2 miljoen kokosnoten naar Bangkok verscheept. De kokospalm levert ongeveer 75 noten per jaar, die worden geplukt met behulp van apen. Getrainde apen plukken gemiddeld 800 noten per dag. Op Ko Samui zelf is de belangrijkste toepassing van de kokos culinair. Kokosroom is een ingrediënt voor het bereiden van soepen, sauzen, zoetigheden en (alcoholische) dranken. Op commerciële basis wordt kopra gemaakt, de basis voor kokosnootolie. Door de lage prijzen op de wereldmarkt staan de kokospalmplantages onder druk. Steeds meer boeren verkopen hun aanplant omdat het hout meer opbrengt. Naast kokosnoten brengt het eiland ook bananen, mango's, papaja's en cashewnoten voort.

Ko Samui heeft een tropisch klimaat. Het klimaat wijkt af van de rest van het land door de ligging in de Golf van Thailand. De maximum temperatuur varieert veelal tussen de 28 en 35 graden, waarbij deze laatste waarde vooral in de maanden april tot en met september wordt bereikt.
In de laatste 15 jaar is de infrastructuur op het eiland sterk verbeterd. In 2006 is men begonnen met structurele maatregelen om de waterafvoer beheersbaar te maken. Een van die maatregelen is het bouwen van iets meer dan 4000 kleine dammen in de waterlopen om het water stroomopwaarts langer vast te houden. Problematisch is nog steeds de waterzuivering en de afvalverwerking. Daardoor wordt met name het kwetsbare mariene ecosysteem van de wateren rondom Ko Samui bedreigd.

Aangescherpte bouwvoorschriften moeten voorkomen dat het landschap wordt ontsierd (op veel plaatsen is het effect van de gebrekkige planning goed zichtbaar). De sterke groei van de toeristensector is ook bevorderlijk geweest voor de ontwikkeling van de commerciële dienstverlening. De officieel geregistreerde bevolking telde in 2002 40.490 personen. Het grootste deel van de lokale bevolking is boeddhist, een klein deel moslim.

Naast deze lokale bevolking is er een groot aantal personen afkomstig uit andere delen van Thailand. Er zijn naar schatting zo'n 50.000 "gastarbeiders" uit verschillende provincies in Thailand werkzaam in de toeristenindustrie. Daarbij komen nog eens ongeveer 10.000 bouwvakkers van elders. Verder zijn er duizenden personen uit het buitenland die permanent of regelmatig voor langere perioden op het eiland verblijven.